Historie de Peelkorf

Korfbalvereniging “De Peelkorf”

Op 17 januari 1965 vond de eerste kennismakingsavond plaats in zaal Bos, voor de oprichting van een korfbalclub in Ysselsteyn. Als promotor achter dit geheel stonden de heren J. Kok (Ome Jan van de korfbalwereld) en P. van Dierendonck. Het ging als een lopend vuurtje door Ysselsteyn en vele belangstellenden kwamen op een volgende bijeenkomst. Na lang wikken en wegen kwam er ook een naam uit de bus: “de Ysselster”. De eerste training vond plaats op 27 januari 1965.

Twee maanden later, op 23 maart, waren de dames “klaargetraind” voor de eerste wedstrijd tegen de junioren van Liessel, die met 1-0 gewonnen werd. In het seizoen 1965 – 1966 nam men voor het eerst deel aan de competitie met 1 senioren-, 1 junioren- en 1 aspirantenteam.

Nog in datzelfde jaar werd de naam “de Ysselster” veranderd in “RKSV Ysselsteyn” welke later weer veranderde in de huidige naam: “De Peelkorf”.
Naast het korfballen werd er destijds van alles georganiseerd om een cent in het laatje te brengen. Voorbeelden zijn dam- en kienavonden, heitjes voor karweitjes, dansavonden met het orkest “The Lonely Birds” en de oliebollenactie die nu nog elk jaar gehouden wordt.

Begin jaren 70 begonnen ook de successen in sportief opzicht. In 1970 werd senioren 1 kampioen in de derde klasse, waarna men het jaar daarop weer kampioen werd in de tweede klasse. Op 15 augustus 1976 werd er ter ere van het 10-jarig jubileum een zeer geslaagd toernooi georganiseerd.
De vereniging werd alsmaar groter. Nadat in 1978 ook meisjes van 8 t/m 10 jaar tegen elkaar konden korfballen (aspiranten), groeide “De Peelkorf” tot boven de 100 leden.

In 1988 kon het kampioenschap met promotie naar de Hoofdklasse afgedwongen worden. Een jaar later was ook promotie naar de Hoofdklasse in de zaalcompetitie een feit. Ook in de jaren ’90 weet “De Peelkorf” in de hoogste klassen mee te draaien.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!